
Efficiënt containervervoer kan zorgen voor een unieke doorvoersnelheid. Bij Hutchison Ports Venlo worden containers die gelost zijn bij de Rotterdamse deepseaterminals soms al dezelfde dag via het spoor naar Venlo vervoerd. De strategisch gelegen trimodale terminal brengt daarmee de theorie uit ons eerdere artikel over spoorgebonden containervervoer in de praktijk. Daniel ten Ham, Director en Erwin Bout, Operations Manager vertellen over de unieke treinverbinding tussen Venlo en de deepseaterminals in de Rotterdamse haven.
Hutchison Ports Venlo; een intermodale hub-terminal
De railterminal van Hutchison Ports Venlo bestaat inmiddels 43 jaar en was één van de eerste — en is vandaag de dag nog steeds één van de grootste — treinterminals van Nederland. Punt-punt verbindingen met APMT-II, Hutchison Ports Delta II, ECT Delta, ECT Euromax en RWG zorgen ervoor dat er zo’n 24 treinen per week containers van de Rotterdamse haven naar het achterland vervoeren en vice versa. Dankzij deze connectiviteit kan een container die in Rotterdam wordt gelost vaak al dezelfde dag per spoor naar Venlo vertrekken — een snelheid die weinig andere railoperators kunnen evenaren.
Ook de behandelsnelheid op de terminal in Venlo zorgt voor een super efficiënte afhandeling van containervervoer per spoor. Waar treinen in de zeehaven vaak zo’n acht tot twaalf uur moeten wachten tot ze behandeld worden, worden de treinen op de railterminal in Venlo binnen twee uur gelost en beladen. Binnen dit tijdsbestek worden meer dan 90 handlings verricht.
De toevoeging van de bargeterminal, inmiddels zestien jaar geleden, maakt transport naar andere locaties waaronder Rotterdam-stad, Moerdijk en Antwerpen mogelijk. De recente uitbreiding van het terrein van 2 naar 5,5 hectare, biedt de terminal ruimte om vier schepen gelijktijdig aan de kade te ontvangen. Wekelijks worden er op de terminal zo’n vijf tot zes eigen schepen gelost en geladen. Ook externe binnenvaartschepen doen de terminal in Venlo aan op hun route. Momenteel wordt ongeveer twee derde van de containers per spoor vervoerd en een derde per barge. De ambitie is om deze verhouding in de toekomst naar 50/50 te brengen. Met deze combinatie van spoor, binnenvaart en wegverkeer vervult Hutchison Ports Venlo de rol van een volwaardige intermodale hub-terminal: een schakelpunt waar verschillende modaliteiten naadloos op elkaar aansluiten.
Digitalisering met het Modality-systeem als fundament
De terminal in Venlo heeft 21 jaar geleden het Modality-systeem in gebruik genomen en sindsdien steeds verder geoptimaliseerd en uitgebreid. Inmiddels vormt het systeem het hart van de operationele en administratieve processen, van treinplanning tot facturatie.
Een greep uit de gebruikte modules:
- Voormelden deepsea terminals en delen van treinsamenstelling via MCA Rail: ‘Pre-notifications’ en ‘Train Composition’ berichten kunnen d.m.v. een interface direct met Portbase gedeeld worden.
- Wagonplanning: In het Modality-systeem worden wagondata, -sets en -types vastgelegd en wordt de volledige treinreis geconfigureerd.
- Containerplanning: Containers worden toegewezen aan specifieke wagonposities, waardoor planners realtime inzicht hebben in belading en capaciteit.
- Orderverwerking en facturatie: Transport, handling en opslag worden automatisch verwerkt en gefactureerd via Modality.
- Rapportage en documenten: Zowel operationele als financiële rapportages zijn direct beschikbaar.
Daarnaast zijn er verschillende functionaliteiten gericht op truckafhandeling en toegangsbeheer, waaronder:
- DIY- (Zelfbedienings)balies: Ongeveer 80% van de chauffeurs meldt zich via de self-service balie.
- Remote check-in (voormeldportaal trucks): (externe) Chauffeurs kunnen hun aankomst digitaal aanmelden voordat ze de terminal bereiken, wat de toegang verder versnelt en fysieke administratie vermindert.
- Gate applicatie bij de slagboom: Zorgt i.c.m. met het voormeldportaal voor een snellere doorstroom van truckverkeer. Hiermee is het verblijf op de terminal in de praktijk 5 tot 10 minuten korter, waardoor frequente bezoekers soms een extra rit per dag kunnen rijden.
- OCR-poorten (in samenwerking met Sentors): Actief op de railterminal en de bargeterminal, voor automatische herkenning van containers en trucks.
- Slagboomaansturing met CargoCard: Venlo was een van de eerste terminals die dit toepaste, waarmee toegang volledig digitaal geregeld is.
- Door deze combinatie van modules heeft de terminal veel operationele processen kunnen digitaliseren en versnellen.

Bargeterminal Hutchison Ports Venlo
Continu verbeteren: automatisering als doorlopend proces
Onder het motto ‘continuous improvement’ werken de teams in Venlo en Rotterdam nauw samen aan nieuwe projecten waarin technologie en praktijk elkaar versterken.
Een belangrijk speerpunt is de ontwikkeling van stackvisualisatie, waarbij Modality-data wordt gebruikt om kraanmachinisten realtime inzicht te geven in prioriteiten op de stack. Zo kunnen containers efficiënter worden verplaatst en worden onnodige handlings voorkomen.
Ook wordt gekeken naar het verder automatiseren van processen op de bargeterminal, die onlangs is uitgebreid naar 5,5 hectare en nu ruimte biedt aan vier schepen tegelijk. Door meer data te koppelen aan operationele beslissingen wil de terminal de doorvoersnelheid verder verhogen en het aantal handmatige handelingen beperken.
Daarnaast wil Venlo het gebruik van het voormeldportaal onder chauffeurs vergroten. Door data, praktijkervaring en gebruikersfeedback te combineren, werkt de terminal stap voor stap toe naar een volledig geautomatiseerde en data gedreven operatie.
Automatisering als onderdeel van trimodale groei
Hutchison Ports Venlo gebruikt een groot aantal modules binnen het Modality-systeem en geldt daardoor als een goed voorbeeld van hoe onze software in de praktijk wordt ingezet voor spoorgebonden containervervoer. Verschillende functionaliteiten zijn in nauwe samenwerking met de terminal ontwikkeld en verder verfijnd, waardoor Venlo laat zien wat er mogelijk is binnen één geïntegreerd systeem. Als softwareleverancier vinden wij het mooi om te zien hoe de terminal zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld van pure treinterminal naar een trimodale logistieke hub van significante betekenis voor containervervoer naar het achterland en zijn we er trots op dat onze softwareoplossingen een vaste basis vormen voor de dagelijkse operatie van de terminal.
In ons artikel over software voor spoorgebonden containervervoer leest u meer over de achterliggende functionaliteiten en toepassingen binnen het Modality-systeem. Ook kunt u met vragen uiteraard altijd terecht bij onze salesafdeling.




