Snelheid, accuraatheid en het verhogen van de veiligheid zijn belangrijke redenen waarom Europese zeehavens en de daar aanwezige deepsea terminals sterk gericht zijn op automatisering en digitalisering. Het uitwisselen van informatie door middel van Electronic Data Exchange (EDI) speelt een centrale rol in automatisering en digitalisering. Waar ooit gestart is met het opzetten van bilaterale EDI-verbindingen, zijn de grootste Europese havens in de loop der tijd van start gegaan met modernere initiatieven. Modality verbindt haar klanten met de grote zeehavens in Noord-Europa door nauwe samenwerking met havenbedrijven en actieve betrokkenheid bij de ontwikkeling van alle EDI-trajecten in de verschillende havens.

Informatie-uitwisseling door middel van EDI-berichten

Van origine moesten onder andere barge-operators papieren lijsten uitwisselen om containers te kunnen laden of lossen in de zeehavens. Het uitwisselen van informatie, zoals pincodes en boekingsnummers, gebeurt tegenwoordig door middel van EDI-berichten. De deepsea terminals in de zeehaven hebben hiervoor verplichte EDI-richtlijnen opgesteld.
De verschillende terminals hebben deze richtlijnen echter op verschillende manieren geïmplementeerd. Modality volgt de ontwikkelingen binnen de verschillende havens op de voet. Hieronder volgt een overzicht van operationele EDI-interfaces en actuele ontwikkelingen voor de havens van Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Bremerhaven.

Informatie-uitwisseling in Rotterdam

Waar Modality ooit samen met ECT de eerste bilaterale EDI-verbinding opzette, loopt inmiddels vrijwel alle communicatie voor het afhalen en inleveren van containers bij zeeterminals door binnenvaart, spoor en truck via Portbase. De haven van Rotterdam heeft de berichtgeving hiermee gecentraliseerd. Binnen de EDI-verbindingen onderscheiden we de traditionele EDI-interface (Edifact COPINO-scenario Barge/Rail/Truck) en de modernere MCA-variant (API-interface). Deze API-koppeling zorgt voor een grotere toename in afhandelsnelheid en verrijking van de bestaande containerdata, zoals cargo opening en cargo closing tijden. Meer informatie over de overgang naar MCA Barge kunt u vinden in ons artikel: ‘Modality begeleidt opdrachtgevers bij overgang naar MCA Barge‘. Op termijn zullen ook de traditionele COPINO-scenario’s voor truck en rail overgaan naar de MCA-variant.

Informatie-uitwisseling in Antwerpen

Ook in Antwerpen dienen logistieke partijen zich via EDI-berichten voor te melden voor het uithalen of inleveren van containers. Daarbij spelen twee partijen een belangrijke rol; PSA en DP World. Het versturen van EDI-berichten is in Antwerpen decentraal geregeld.

PSA & DP World

Het huidige traditionele model bij de PSA-terminals, inclusief MSC PSA European Terminal (MPET), bestaat uit een Edifact-COPINO scenario voor barge en rail activiteiten en een XML-interface voor trucks die containers komen halen of brengen. Ook DP World kent in het huidige model een tradioneel Edifact-COPINO scenario voor barge en rail en een XML-interface voor de trucks. Beide systemen werken door middel van één-op-één verbindingen.

Certified Pick-up

In de tweede helft van dit jaar zal in de haven van Antwerpen voor het uithalen van volle importcontainers het zogenaamde “Certified Pick-up (CPU)” proces worden toegepast. De haven van Antwerpen creëert met CPU een extra beveiliging in het opvragen van pincodes. Modality specificeert en ontwikkelt momenteel een aantal modules waarbij klanten, desgewenst, het CPU-proces kunnen integreren binnen hun bestaande Modality-systeem.

Informatie-uitwisseling in Hamburg en Bremerhaven

Ook voor de havens van Hamburg (met deepsea terminals HHLA, Eurogate en Unikai) en Bremerhaven (Eurogate, NTB) is Modality bekend met de benodigde EDI-scenario’s en kan deze in het bestaande Modality-systeem integreren.

Wilt u inspelen op deze ontwikkelen en één of meerdere EDI-koppelingen ook in uw systeem integreren? Neem contact op en wij bespreken graag de mogelijkheden!

Andere berichten

  • De positieve impact van de Barge Planning Optimizer op de planning van de West-Brabant Corridor
    9 maart 2024
    De positieve impact van de Barge Planning Optimizer op de planning van de West-Brabant Corridor
  • Automatiseringsoplossingen aan de waterzijde
    7 februari 2024
    Automatisering aan de waterzijde; efficiënte communicatie tussen barge operator, rederij, schipper en terminal
  • Handlings minimaliseren door automatisering stacking rules
    19 december 2023
    Terminaloptimalisatie door automatisering stacking rules