HTS Intermodaal plays crucial role in development HCN Barge API

Op 31 december van dit jaar moeten alle intermodale vervoerders over zijn op Melding Container Achterland (MCA) van Portbase. Met name de koppeling met MCA Barge zorgt ervoor dat er geen handmatige handelingen meer nodig zijn bij het voormelden van scheepsbezoeken en containerstatusinformatie veel sneller beschikbaar is. HTS Intermodaal is al tien jaar betrokken bij Nextlogic en heeft als pilotklant een cruciale rol vervuld bij de ontwikkeling van de MCA Barge API. Vincent Heuvelman (ICT Manager) en Benjamin Megchelsen (Customer Service) vertellen in dit artikel over het ontwikkelingstraject van de MCA Barge API. We bespreken wat er kwam kijken bij de ontwikkeling, in welke voordelen dit geresulteerd heeft en hoe het interne implementatieproces van de API is verlopen.

Betrouwbare partner voor containerbinnenvaart tussen zeehaven en achterland
Met een vloot van circa 30 schepen verzorgt HTS Intermodaal containertransport per binnenvaart van punt tot punt en van zeehaven tot voordeur. Hoge frequenties gecombineerd met vaste vaarschema’s maken HTS Intermodaal een betrouwbare vervoerder tussen zeehavens en achterland.  HTS Intermodaal is als koploper betrokken geweest bij de ontwikkeling van Nextlogic en MCA Barge en heeft Portbase en Modality van waardevolle input voorzien om de MCA Barge API succesvol uit te kunnen rollen.

Voordelen gebruik MCA Barge API
Het gebruik van de MCA Barge API resulteert in een aantal belangrijke voordelen. In ons eerdere artikel over de overgang naar MCA Barge heeft u al kunnen lezen dat de MCA Barge API ervoor zorgt dat zowel het maken van terminalafspraken als het uitwisselen van containerdata nu direct vanuit het Modality-systeem kan plaatsvinden. De MCA Barge API vervangt de COPINO-berichten en zorgt voor een veel snellere data uitwisseling. Ook is de informatie-uitwisseling tussen terminals en barge operators een stuk uitgebreider. Zo kunnen niet alleen scheepsbezoeken direct via de API voorgemeld worden, ook documentatie, pincodes, beschikbaarheid, verwachte losdatum en blokkades zijn direct in het Modality-systeem inzichtelijk. Container(status)informatie, bezoek- en rotatiegegevens kunnen direct naar Portbase verzonden worden zonder dat er ingelogd hoeft te worden op aparte webschermen.

HTS Intermodaal vervult cruciale rol bij ontwikkeling MCA Barge API

HTS Intermodaal vervult cruciale rol bij ontwikkeling MCA Barge API

Ontwikkeling MCA Barge API en interne implementatie
Inmiddels is bij HTS Intermodaal de MCA Barge API al enige tijd succesvol in gebruik. Hier is echter wel het nodige aan vooraf gegaan.

Vincent: “Het hele ontwikkelingstraject van de MCA Barge API in samenwerking met Modality en Portbase heeft ongeveer een jaar in beslag genomen, van tekentafelfase tot oplevering van de pilotversie. Vooral het voortraject was erg intensief. Het heeft een tijd geduurd voordat de juiste mensen met elkaar aan tafel zaten en alle API-specificaties vastgesteld waren. Toen de testfase was aangebroken vond er bijna ieder uur afstemming plaats tussen Portbase en HTS met betrekking tot de go’s en no-go’s van de inrichting van het Portbase-systeem. Daarna hebben we vrij snel extra velden kunnen toevoegen en een juist plekje in ons eigen Modality-systeem kunnen geven. Na lancering van de pilotversie zijn we bijna direct live gegaan.”

Na de livegang van de pilotversie werd de API intern geïmplementeerd. Benjamin is verantwoordelijk voor de interne implementatie en vertelt dat het ook intern even heeft geduurd voordat het team volledig vertrouwd was met de nieuwe manier van werken.

Benjamin: “Vooral in de beginfase durfden de planners van HTS nog niet volledig te vertrouwen op de data die via de API wordt binnengehaald. Zo lieten de Portbase website en websites van deepsea carriers regelmatig verschillen zien wat zorgde voor een gebrek aan vertrouwen. Na zo’n drie maanden lang regelmatig de data in het interne systeem vergeleken te hebben met de data via de webschermen van Portbase is het vertrouwen er en wordt de data in het Modality-systeem leidend.”

API MCA 2.0
Voor HTS Intermodaal was de belangrijkste voorwaarde bij de ontwikkeling van de MCA Barge API de mogelijkheid om customer service checklijsten te draaien. Aan de hand van deze overzichten op reisniveau kunnen collega’s direct zien welke zaken nog niet in orde zijn en aandacht nodig hebben. Nu de eerste fase succesvol is afgerond, staat de ontwikkeling van de API MCA 2.0 op het prioriteitenlijstje waarmee wordt ingespeeld op de volgende stappen binnen de ontwikkeling van MCA Barge.

Vincent: “We zijn nu bezig met de verdere optimalisatie tussen Nextlogic en MCA Barge. Nextlogic houdt nu bijvoorbeeld nog niet optimaal rekening met vletwerk en de prioritering van reefercontainers.”

HTS Intermodaal communiceert met veel verschillende systemen. Goederenstromen zijn de afgelopen jaren zo enorm gegroeid, dat het snel en integraal delen van gedetailleerde informatie binnen al deze systemen van steeds grotere toegevoegde waarde wordt. Ondanks dat er al veel EDI-koppelingen door HTS gerealiseerd zijn, vindt er momenteel nog steeds veel informatie-uitwisseling per e-mail plaats. Deze informatie-uitwisseling moet in de toekomst verder geautomatiseerd worden en ook moet er meer data gedeeld worden op detailniveau. HTS heeft ook de mogelijkheid bepaalde relevante transportdata voor haar klanten te ontsluiten via een eigen webportaal.

Aansluit- en voormeldkosten MCA
Vanaf 01 juli 2022 worden er vanuit Portbase kosten berekend voor het gebruik van MCA. Het gaat hier om aansluitkosten, een vast maandbedrag en een bijdrage per voormelding van een volle container. Voor meer informatie over de kosten en deelname van MCA kunt u de Portbase website raadplegen.

Zoals aangekondigd moeten alle intermodale vervoerders uiterlijk op 31 december 2022 aangesloten zijn op MCA. Dit geldt voor MCA Barge, MCA Truck en MCA Rail. Bent u nog niet aangesloten? Neem dan zo snel mogelijk contact op om de integratie in te plannen!

Andere berichten

  • De positieve impact van de Barge Planning Optimizer op de planning van de West-Brabant Corridor
    9 maart 2024
    De positieve impact van de Barge Planning Optimizer op de planning van de West-Brabant Corridor
  • Automatiseringsoplossingen aan de waterzijde
    7 februari 2024
    Automatisering aan de waterzijde; efficiënte communicatie tussen barge operator, rederij, schipper en terminal
  • Handlings minimaliseren door automatisering stacking rules
    19 december 2023
    Terminaloptimalisatie door automatisering stacking rules